در بخش اول این مقاله به یکی از مهمترین دسته بندی های مناطق مستعد خطر (Zone System) پرداختیم . همچنین توضیح دادیم که طبق استاندارد IEC60079 سیستم Zoneبندی شامل چه گروه هایی در دسته بندی تجهیزات الکتریکی است. در این مطلب قصد داریم به ادامه ی بحث اشاره کنیم.

طبق سیستم Class/Division محیط های صنعتی به کلاس ها(Classes) ، تقسیم بندی ها(Divisions) و گروه ها(Groups) طبقه بندی میشوند .کلاس،محیط ها را بر اساس ذات آنها طبقه بندی میکند.Division احتمال اینکه تجهیز موجود در مناطق مستعد خطر با خود انفجار یا شعله ور کردن آتش را بر عهده داشته باشد یا خیر را بررسی میکند و در آخر گروه ها اطلاعات دقیقتری از حضور انواع گازها در کلاس های ذکر شده را به ما میدهند.

پس در ابتدا به آشنایی با انواع کلاس ها در این سیستم میپردازیم :

Class l :

محیط هایی هستند که در آن ها گازها یا بخارات قابل اشتعال امکان انفجار یا شعله ور شدن آتش را فراهم میکنند .

Class ll :

محیط هایی هستند که در آن ها گرد و غبار (Dust) امکان انفجار یا شعله ور شدن آتش را فراهم میکنند .

Class lll :

محیط هایی هستند که در آن ها ذرات معلق در هوا امکان انفجار یا شعله ور شدن آتش را فراهم میکنند .

در ادامه به Division های مختلف و سپس به گروه بندی ها اشاره خواهیم کرد :

Division l : 

این تقسیم بندی بیان میکند که تجهیز موجود در محیط پرخطر صنعتی احتمال بالایی برای انفجار یا شعله ور کردن آتش به همراه دارد .

Division ll : 

این تقسیم بندی بیان میکند که تجهیز موجود در محیط پرخطر صنعتی احتمال پایینی برای انفجار یا شعله ور کردن آتش به همراه دارد .

مقایسه ی Zone و Division

بررسی دو سیستم مناطق مستعد خطر(Hazardous Area) در یک قاب

Group A :

این گروه مختص گازها (Class l) هستند که به محیطی اشاره دارد که حاوی استیلن است.

Group B :

این گروه نیز مختص گازها (Class l) هستند . به محیطی اشاره دارد که حاوی گاز یا بخار قابل اشتعال از جمله هیدروژن،بوتادین،اکسید اتیلن،اکسید پروپیلن و اکرولین است.

Group C :

پیرو دو گروه قبلی این گروه هم به گازها اختصاص دارد (Class l) . به محیطی اشاره دارد که حاوی گاز یا بخار قابل اشتعال از جمله اتیلن و سیکلو پروپان است.

Group D :

این گروه آخرین گروه مختص گاز های Class l است . به محیطی اشاره دارد که حاوی گاز یا بخار قابل اشتعال از جمله استون،آمونیاک،بنزن،بوتان،اتانول،گازولین،متان،گاز طبیعی،نفتا و پروپان است.

Group E :

این گروه به Class ll و Class lll اختصاص داده شده است . به محیطی اشاره دارد که حاوی ذرات معلق فلزات قابل اشتعال از جمله آلومینیم ، منیزیم و آلیاژات آنها است.

Group F :

در ادامه ی گروه E گروه F هم به Class ll و Class lll مربوط میشود . به محیطی اشاره دارد که حاوی ذرات معلق کربن دار قابل اشتعال از جمله خود کربن و زغال سنگ است.

Group G :

آخرین گروه هم به Class ll و Class lll مربوط میشود . به محیطی اشاره دارد که حاوی ذرات معلق قابل اشتعال بجز گروه های E و F است که میتواند شامل آرد،پلاستیک،چوب،نشاسته و تفاله های موادغذایی باشد.

پلاک یک تجهیز صنعتی

پلاک یک تجهیز صنعتی

با توجه به نوشته های حک شده در قسمت 6 این پلاک میتوان به Zone/Division و همچنین گروه های مورد تأیید این تجهیز اشاره داشت.مباحث مربوط به استاندارد Ex و استانداردهای دمایی (T) را در مقاله ی “تجهیزات EX” بخوانید .